Werk
Ella Kamerbeek studeerde in 2018 af aan de acteursopleiding in Utrecht. Hier werkte zij al samen met o.a. TG Echo, Koos Terpstra en Dood Paard. Na het afstuderen richtte zij samen met Marloes IJpelaar Club Lam op. "We voegen volwaardige vrouwelijke personages toe aan het Nederlandse theaterlandschap en we richten ons op het herschrijven van historische verhalen vanuit het vrouwelijke perspectief. We geven deze personages een eigen stem."
In de afgelopen jaren maakte zij, Let Them Eat Cake (i.s.m. Dood Paard), Tindersprookje, Die Already, Lolita, Lourdes en Rubens Meisjes.
Verder was Ella onder andere te zien in: Speelplaats van Dood Paard, Safe Space van Abke Haring in een Toneelschuur Productie, Hotel Informatie van tgEcho, in de feministische documentaire reeks Het F Woord en de in de Avro Tros serie Dag en Nacht.
Op dit moment is Ella te zien in Dag en Nacht (te zien op NPO3) en Speelplaats (van 7 april t/m 10 mei 2023)
Speelplaats
Dood Paard
Vanaf 7 april t/m 10 mei 2023
SPEELPLAATS, geschreven door Rob de Graaf, speelt op locatie in Amsterdam bij Broedplaats Lely en in Utrecht bij Vechtclub XL. De voorstelling beweegt zich tussen een zachte kinderidylle en de harde sociale werkelijkheid.
Een groep van vijf (door volwassen acteurs gespeelde) kinderen heeft een eigen biotoop opgebouwd, een plek waar zij spelen volgens hun zelfbedachte regels, waar ze praten volgens eigen logica en waar zij alleen de omgangsvormen bepalen. Begrippen als geweten en verantwoordelijkheid hebben voor de kinderen nog weinig betekenis. Als er al sprake van verantwoordelijkheid is, dan wordt die naar believen vakkundig van de een naar de ander doorgeschoven.
SPEELPLAATS is een parabel over macht, groepsgedrag en manipulatie.
Met/door/van Manja Topper, Tomer Pawlicki, Abdelkarim el Baz, Bram Walter, Ella Kamerbeek, Wessel Schrik, Rob de Graaf, Michael Yallop en Ramses van den Hurk.
Dag en Nacht
Avro Tros
Vanaf 12 april te zien
Nederlandse ziekenhuisserie van Kim van Kooten en Joram Lürsen.
Dag en nacht staan ze klaar. In het ziekenhuis waar klinisch verloskundige Ella hoofd is van de afdeling verloskunde, maakt het personeel lange dagen. Zware werkomstandigheden en een personeelstekort zorgen voor veel stress en problemen. Elke dag begeleidt Ella met haar collega’s de meest uiteenlopende bevallingen, waarbij pijn en extase hand in hand gaan en momenten van diep geluk en peilloos verdriet elkaar binnen een seconde af kunnen wisselen. Alsof het niets is. Maar het is niet niets. Het gaat over nieuw leven. Elke dag weer, ieder uur, iedere minuut van iedere dienst.
ZIE DE SERIE
Rubens Meisjes
Club Lam
Première 9 december 2022
Gevolgd door Nederlandse tour
In Rubens Meisjes van Club Lam komen de vrouwen uit de schilderijen van Peter Paul Rubens aan het woord. We zien drie vrouwen worstelen met hun eigenwaarde en de politieke spanning in hun land. Wie waren deze Rubens meisjes en waarom werden zij uitgekozen om vereeuwigd te worden?
Actrices: Marloes IJpelaar, Ella Kamerbeek, Ayla Çekin Satijn Tekst: Marloes IJpelaar
MEER INFORMATIE
Lourdes
Club Lam
“Het bidden naar Maria is allang voorbij. Tegenwoordig kniel ik alleen nog maar voor mijn tv. Ik kijk huilend Say yes to the dress en smeek Randy of hij mij alsjeblieft zo’n gezellige Amerikaan langs stuurt, maar het enige dat ik krijg is een satisfyer pro 2 van mijn vriendinnen en domme tinderberichten met ‘wil je neuken’ vanavond.” – Bernadette
Bernadette staat met een kater, na een avond Netflix en chill, onder de douche. Ze mijmert tegen haar badkamerplanten over de ingevingen van haar avond tot er plots een lichtblauw licht verschijnt. Barnadette’s eenzame bestaan wordt opgeschud door een wonder. In haar zoektocht naar betekenis in het onverklaarbare wordt duidelijk dat niemand zit te wachten op een alleenstaande vrouw met waanideeën.
Spel: Ella Kamerbeek
Tekst: Marloes IJpelaar
Dramaturgie: Ayla Çekin Satijn
Eindregie: Deniz Campinar
MEER INFORMATIE
Lolita
Club Lam
In Lolita zien we drie afsplitsingen van het gelijknamige en getraumatiseerde personage van Vladimir Nabokov uit 1955. Haar drie verschillende persoonlijkheden vertegenwoordigen elk een overlevingsmechanisme dat nodig blijkt om te kunnen dealen met één gemeenschappelijk trauma. Mechanismen die tevens onmisbaar zijn voor de drie jonge vrouwen in een post-apocalyptische, maar nog steeds patriarchale samenleving. In de versie van Lolita die Club Lam opvoert, kan deze jonge vrouw zich eindelijk losmaken van het mannelijke narratief. Na hier meer dan een halve eeuw in vastgezeten te hebben, krijgt ze nu eindelijk de ruimte om te vertellen hoe de seksualisering van haar jonge lichaam effect op háár heeft gehad. In deze modern day versie zien we hoe Lolita zich los probeert te rukken van de mannelijke blik die haar daaraan poogt te onderwerpen.
Actrices: Marloes IJpelaar, Ella Kamerbeek, Ayla Çekin Satijn Tekst: Marloes IJpelaar Co-producent: Schouwburg de Domijnen, Via Zuid
MEER INFORMATIE
Ballade van Bodie
mc KASSETT
Augustus 2021 te zien op verschillende festivals.
de mens is de enige diersoort die zich temidden van een kudde een lonesome cowboy kan voelen
Het geluid van een krekel. De wind die tussen kieren giert. Het voorbijrollen van tuimelkruid. Een viool. De echo van een stem die ooit geklonken heeft.
BALLADE VAN BODIE is een filosofische western over de cowboystad Bodie. Aangevoerd door een soundtrack van countrysongs en western soundscapes vertelt muziektheatercollectief KASSETT het verhaal van Bodie. In 1880 een booming metropool, nu een verlaten spookstad waar de stilte na de storm luider klinkt dan waar dan ook.
Aan de hand van vier historische figuren uit de geschiedenis van Bodie stelt KASSETT zich de vraag of de mens beter gedijt als kuddedier of als lonesome cowboy. Rosa May, Madame Moustache, Billy O’Hara en Martin Gianettoni zoeken allemaal naar de juiste rol binnen een krioelende menigte eenzame zielen. Whaddaya here for?
BALLADE VAN BODIE speelt op drie unieke locaties: een oud radiopeilstation uit WOII in Schagen tijdens Karavaan Festival, de oude wolfabriek Scheltema midden in Leiden i.s.m. de Leidse Schouwburg en een leeg havencomplex in Rotterdam tijdens O. Festival.
Safe Space
Abke Haring/Toneelschuur Producties
Er volgen nieuwe speeldata i.v.m. covid-19.
Abke Haring (winnaar Theo d'Or 2014) schrijft en regisseert deze po.tische muzikale performance en speelt hem samen met Ella Kamerbeek en Marlies Heuer. SAFE SPACE gaat verder waar Abke Harings eerdere succesvolle performancevoorstellingen ophielden: In UNISONO zocht iemand die sterft naar houvast in geloof. In PLATINA bleef iemand achter na een laatste vergeefse poging tot verzoening.
SAFE SPACE gaat over het zoeken van houvast, en over de angst voor het loslaten ervan. Abke Haring schrijft en regisseert deze poëtische muzikale performance en speelt hem samen met Ella Kamerbeek en Marlies Heuer. SAFE SPACE gaat verder waar Abke Harings eerdere succesvolle performancevoorstellingen ophielden: In UNISONO zocht iemand die sterft naar houvast in geloof. In PLATINA bleef iemand achter na een laatste vergeefse poging tot verzoening. SAFE SPACE gaat over het zoeken van houvast, en over de angst voor het loslaten ervan.
SAFE SPACE is een coproductie van Stichting Haring en Toneelschuur Producties i.s.m. De Coproducers
regie, tekst: Abke Haring spel: Abke Haring, Marlies Heuer, Ella Kamerbeek geluidsontwerp: Jimi Zoet outside eye: Peter Seynaeve uitvoerend producent: Toneelschuur Producties
MEER INFORMATIE
Het F Woord
NPO3, HUMAN, Club Lam
Documentaireserie
Over de vele gezichten van feminisme
Feminisme is oorspronkelijk ontstaan om te streven naar gelijke rechten tussen mannen en vrouwen. Inmiddels is deze strijd uitgegroeid tot zoveel meer. Paradoxaal genoeg is er ook veel verzet tegen feminisme en zijn er nog veel mensen die zich liever niet feminist noemen. Daarom maakt HUMAN een vierdelige webserie voor NPO 3 over deze vierde golf feminisme.
Het initiatief voor deze serie lag bij Cathelijne Blok (TittyMag) en Milou Deelen (journalist) die op hun eigen manier feminisme uitdragen en toegankelijk maken. In alle artikelen, podcasts en protestmarsen misten zij nog een visueel document over de zogeheten vierde golf feministen.
Samen met Human vonden zij de ideale regisseur voor het maken van een docuserie over feminisme in Valerie Bisscheroux, regisseur van twee succesvolle seizoenen van de dramaserie Anne+. Bisscheroux heeft een intrinsieke motivatie om vanuit haar positie als witte queer vrouw feminisme op een genuanceerde manier naar een groot publiek brengen. In fictie en nu voor het eerst ook in een documentaireserie.
Voor de nodige comic relief is de hulp ingeroepen van Club Lam. Voor Het F-woord verzorgen zij komische sketches die in de serie zijn verweven.
ZIE DE SERIE
Die Already
Club Lam
Herneming in Maart 2021
Nog te zien in Den Haag, Rotterdam, Sittard en Almere
Drie vrouwen staan aan de voet van de heuvel met een kater te wachten tot de jongeman aan het kruis eindelijk sterft.
In deze tragikomedie komen Moeder Maria, Maria Magdalena en de Heilige Johanna zelf aan het woord en komen we achter de nieuwe waarheid. Deze vrouwen zijn de geschiedenis ingegaan als de moeder-, de hoer- en de huisvrouw. Maar wat is er tijdens het laatste avondmaal echt gebeurd? En wie heeft deze PR stunt bedacht. Club Lam vindt het tijd voor een update, tijd voor een nieuw vrouwelijk perspectief.
Als wij het Christendom als fundament kunnen zien voor onze Westerse samenleving en Bijbelse Verhalen als startpunt voor onze huidige normen en waarden. Dan vindt Club Lam dat het hoog tijd is om een keer echt in-te-zoomen op de vrouwelijke personages. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat de ongenuanceerde en paternalistische manier waarop de drie belangrijkste vrouwen in de Bijbel worden beschreven (of juist niet beschreven), nog steeds zijn weerslag vindt op de manier hoe er nu tegen vrouwen aan wordt gekeken. De drie daaruit voortvloeiende predikaten van “hoer”, “maagd”, en “brave-huisvrouw” dekken volgens ons de lading niet meer en hebben dat waarschijnlijk nooit gedaan. Tijd voor een update, tijd voor een nieuw vrouwelijk perspectief.
Actrices: Marloes IJpelaar, Ella Kamerbeek, Ayla Satijn tekst: Marloes IJpelaar, eindregie: Ellen Goemans, Scenografie: Elke Broeders, Vormgeving: Renee Mes, dank aan: Manja Topper, Janneke Remmers, Dood Paard, Aluin, Gemeente Utrecht, Prins Bernhard Cultuurfonds Utrecht, Lira Fonds, KF Hein, Elise Mathilde, Fentener en van Vlissingen Fonds.
MEER INFORMATIE
Tindersprookje
Een Club Lam voorstelling in opdracht van Theater Kikker en Theatergroep Aluin.
Daar gaan we, het zoveelste verhaaltje over een meisje dat verliefd wordt op een onbereikbare prins. Dat mag natuurlijk niet, dus wordt ze gevangen genomen en onthoofd. Oh nee, ze wordt op het allerlaatste moment gered door haar prins. Ze leven nog lang en gelukkig. NOT. Gloriant, pak je zwaard maar in, Club Lam is er.
Actrices: Ella Kamerbeek, Marloes IJpelaar, tekst: Marloes IJpelaar, Ella Kamerbeek dank aan: Ayla Satijn
MEER INFORMATIE
Weltmeister
Iemandsland
IEMANDSLAND neemt u mee terug naar het jaar 1974. Het jaar van de beroemde WK-finale Nederland - Duitsland, de autoloze zondag, maar ook de komst van de kleuren tv. Het wordt een avondvullende beleving, doorspekt met liedjes van Bert Hadders (winnaar K. ter Laan prijs 2018) die zomaar hits konden zijn, als ze toen waren uitgebracht.
Spel: Margje Wittermans, Erik Harteveld, Wouter van Oord, Ella Kamerbeek, Laurens van Lottum
Muzikanten: Bert Hadders, Wyno Bruinsma, Marcel Wolthof, Bas Mulder, Christof Bauwens.
Regie: Albert Secuur
Tekst: Jan Veldman
MEER INFORMATIE
Let Them Eat Cake
CLUB LAM/DOODPAARD
Een festivalvoorstelling van Club Lam over Marie Antoinette, in samenwerkingen met Dood Paard. Deze was onder andere te zien op het Café Theater Festival, H80 en Over 't IJ festival.
@marieantoinette: “Ik wil gucci tas en prada pet. Je broer crasht mijn feestje. Je pa zit in de WW. Je moeder bidt dat ik haar dochter was en je vriendje trekt zich af op mijn laatste post. Jullie hebben niks beters te doen. Kom naar “Let Them Eat Cake”.
Actrices: Ella Kamerbeek, Marloes IJpelaar, tekst: Marloes IJpelaar, regie: Manja Topper, dank aan: Ayla Satijn en Margot de Sera
MEER INFORMATIE
Sráidbhaile Againn
Afstudeervoorstelling HKU ism Dood Paard/Manja Topper
De vierdejaars van de Acteursopleiding van HKU Theater bijten zich vast in drie stukken van Martin McDonagh (1970): 'The Beauty Queen of Leenane' (1996), 'A Skull in Connemara' (1997) en 'The Lonesome West' (1997). De stukken zijn realistische, duistere portretten van een geïsoleerde dorpscultuur in de omgeving van Galway, het uiterst westelijke puntje van Ierland.
Hotel Informatie
TG Echo
Gemiddeld bestaat een ruitenwisserleven uit 150.000 wisbewegingen.
Als de haan in een groep kippen overlijdt, transformeert een van de hennen in een haan.
Zomaar wat feiten. Informatie die we tot ons kunnen nemen, opslaan in ons brein of zo snel mogelijk weer vergeten. Vroeger leerden we feiten op school of uit de encyclopedie. Tegenwoordig kunnen we informatie 24/7 opzoeken via onze smartphones. En ook als we niet actief zoeken, slaat de informatie ons overal om de oren. Wat doet deze overdaad aan informatie met ons?
Hotel Informatie is een absurde klucht over de relatie tussen mens en informatie. In een oneindig groot hotel lopen gasten in en uit. Zij doen zich anders voor dan ze zijn en misverstanden zijn aan de orde van de dag. Geheimen worden te vroeg onthuld, intieme details waar niemand op zit te wachten worden gedeeld, kernzaken en nutteloze weetjes raken verward; en zo ontstaat er een grote chaos waarin iedereen steeds verder wegzakt.
Concept: tgECHO en Roeland Hofman
Tekst: Erik Bindervoet
Regie: Roeland Hofman
Spel: Lotte Dunselman, Ellen Goemans, Joep Hendrikx, Ella Kamerbeek en Anna Schoen
De roze bril
Media Brothers/NPO
Korte film
De Roze Bril is een korte film voor NPO3 en over een man en een vrouw die altijd een virtual reality-bril dragen om hun uitzichtloze bestaan dragelijker te maken.
De werkloze, gokverslaafde Bram woont in een vervuilde caravan, zit diep in de schulden en raakt steeds verder in de problemen. Om de harde werkelijkheid te ontvluchten, draagt hij altijd een Virtual-Reality-bril, die hem een fraaie blik geeft op de wereld. Bram leeft in een virtuele fantasiewereld. Als hij tijdens een gedwongen groepstherapie zijn vrouwelijke evenbeeld tegenkomt, wordt het hem langzaam duidelijk dat hij de realiteit onder ogen moet zien.
Cast: Jeroen Krabbé, Matteo van der Grijn, Dennis Willekens, Nellie Benner, Ella Kamerbeek
Schrijvers: Ronald Giphart, Robert Schinkel
Regie: Robert Schinkel